IATF 16949 Belgesi

IATF 16949 Belgesi Nedir ?

Otomotiv sektörüne yönelik Kalite Yönetim Sistemi 'dir. IATF 16949 Kalite Yönetim Sistemi ISO 9000 / ISO 9001 sistemi üzerine kurulan Otomobil üreticilerinin özel isteklerini tanımlayan bir sistemdir.

IATF 16949 standardı global otomotiv endüstrisi için ISO Technical Committee-TC 176 tarafından oluşturulmuştur. FORD,GM ve CHRYSLER’in hazırladığı QS 9000, Alman VDA6.1, Fransız EAQF ve İtalyan AVSQ standartlarını içerisinde kapsamaktadır.

ISO 9000 standartı temeli üzerine otomotiv sektörüne özel gereksinimlerin dahil edilmesiyle oluşturulmuştur. Sürekli geliştirmeyi ve hataların ortaya çıkmamasını sağlayacak temel sistem anlayışına sahiptir.

Her ne kadar QS 9000 standartı son dönemde yaygınlaşmış olsa da yeni standart şimdiden yerini almaya hazırdır. 2003 yılına kadar geçerli olacak ve bu tarihten itibaren kullanımdan kalkacak olan QS 9000 standardı bu nedenle 2000 yılı revizyonu görmeyecektir.

ISO TS 16949 International Automotive Task Force (IATF) tarafından ISO /TC 176 temsilcileri ve otomotiv üreticilerinin ve Ticari Birliklerin uzmanlarının katılımı ile geliştirildi.

Başa Dön

IATF 16949 Belgesinin Amacı Nedir ?

IATF 16949:2009, mevcut Amerikan (QS-9000), Alman (VDA6.1), Fransız (EAQF) ve İtalyan (AVSQ) otomotiv kalite sistem standartlarını global otomotiv endüstrisi kapsamında, müşteri ihtiyaçlarını karşılamak için çok çeşitli belgelendirmeye olan ihtiyacı ortadan kaldırma amacı ile düzene sokan bir ISO Teknik Şartnamesidir.

ISO 9000 / ISO 9001 sistemi ile birlikte IATF 16949:2009, otomotiv ile ilgili ürünlerin tasarımı, geliştirilmesi, üretimi, montajı ve servis hizmetleri için konulan kalite sistem gerekliliklerini belirlemektedir. Bu yapıya ek olarak, araç üreticileri ve araç yedek parça üreticileri tarafından ayrı olarak istenilen müşteriye özel şartlarda mevcuttur.

Başa Dön

IATF 16949 Nasıl Oluştu ?

ISO/TS 16949:2009, ISO - Uluslararası Standard Organizasyonu ile bağlantılı olarak Uluslararası Otomotiv İş Komitesi (IATF) tarafından geliştirilmiştir.

IATF, bir uluslararası araç üreticileri grubundan oluşmaktadır:

General Motors Şirketi, Ford Şirketi, BMW, Volkswagen, Daimler Chrysler, Peugeot, Citroen, Fiat ve Renault bunların haricinde ulusal ticaret birlikleri olan;

VDA (Almanya), AIAG (Amerika), ANFIA (İtalya), FIEV (Fransa) ve SMMT (İngiltere). Japon araç üreticileri birliği JAMA da ISO/TS 16949:2009'nin geliştirilmesinde rol üstlenmiştir,

IATF Üyesi Araç Üretici Şirketleri, ISO/TS 16949:2009 gereğince yan sanayi uygunluk ve gerekliliklerini belirlemişler, belgelendirilmelerini sağlamışlardır.

Otomotiv yan sanayi halkasında bulunan şirketler, belgelendirme için müşteri zaman, skalaları ile paralel doğrultuda ISO/TS 16949:2009'e geçiş için çalışmalarını sürdürmektedirler.

Başa Dön

IATF 16949 Temel Prensipleri Nedir ?

Sistemin 5 temel prensibi vardır.

  • Müşteri beklentilerinin belirlenmesi
  • Çalışanların katılımı
  • Müşteri Memnuniyeti
  • Sürekli İyileştirme
  • Kalite Hedeflerinin Yaygınlaştırılması
Başa Dön

IATF 16949 Belgesinin Faydaları Nedir ?

  • Otomotiv sektöründe ürün ve süreç kalitesi ile ilgili tedarik zincirini iyileştirir.
  • Otomotiv endüstrisinde yaygın ve tutarlı uluslararası kalite sistem gerekliliklerini içermektedir.
  • Tedarikçi kalitesinde küresel güven sağlar.
  • Belgelendirme denetimleri için referans standart olma özelliğine sahiptir.
  • Müşteri memnuniyetini öncelikli kılan süreç odaklı denetim için alt yapı oluşturur.
  • Küresel pazarda kabul edilir bir standart olmanın getirdiği rekabet avantajını sağlar.
Başa Dön

ISO 9001 ile IATF 16949 Arasındaki Farklar Nelerdir ?

ISO 9001 tüm sektörlere uygulanabilir. IATF 16949 ise Otomotiv Sektörüne Çalışan firmalara uygulanır.

IATF 16949 Kalite Yönetim Sistemi ISO 9001 sistemi üzerine kurulan Otomobil üreticilerinin özel isteklerini tanımlayan bir sistemdir.

Ayrıca ISO 9001’ e ilaveten;

  • Mühendislik Şartnamelerinin Kontrolü
  • Proses Verimliliğinin Gözden Geçirilmesi
  • Müşteri Temsilcisinin Görev Yetki ve Sorumluluklarının Belirlenmesi
  • Çalışanların Motivasyonu ve Yetkilendirilmesi
  • Fabrika, Tesis ve Ekipman Planlaması
  • Beklenmedik Durum Planlarının Hazırlanması
  • Tesiste Temizlik ve Düzenleme Yapılması
  • İmalat Yapılabilirliği ve Ürün Risk Analizi
  • Üretim ve Tasarımda FMEA Uygulamaları
  • Kontrol Planı Hazırlanması ve Uygulanması konularını irdeler.
Başa Dön

QS-9000 ile IATF 16949 Arasındaki Farklar Nelerdir ?

QS-9000 ile IATF 16949:2016 arasındaki anahtar fark, ISO 9001:1994'ten ISO 9001:2000'e yapılan taban standardındaki değişiklik ve süreç yaklaşımının benimsenmesidir.

Dokümantasyon üzerinde fazla durulmamıştır, IATF 16949:2016' da yazılı bir prosedür gerektiren sadece 7 bölüm mevcuttur ve müşteri memnuniyetini sağlamak için sistemin nasıl uygulanacağı konusuna yoğunlaşılmıştır.

Kuruluşlar artık, proseslerinin birbiri arasında nasıl bir bağa sahip olduğunu anlamaya ve proseslerinin etkinliğini ve verimliliğini kanıtlama yeteneğine sahip olmaya ihtiyaç duymaktadır. Proseslerin etkisiz ve verimsiz olduğu yerlerde Düzeltici Faaliyetleri başlatma kapasitesini ve esas etkinlik ve verimlilik hedeflerini karşılayan Sürekli İyileşme Faaliyetlerinin önemini göstermeye ihtiyaç duymaktadırlar.

Sistemin çalıştırılmasının daha çok yönetim tarafından gerçekleştirilmesi ve kurulusun stratejik müşteri ihtiyaçlarını karşılamak için proseslerini ortaya koyması ve bu bilgilerin Kalite Politikası ve Kalite Hedeflerini geliştirmek amacıyla kurulusun kendi stratejik ihtiyaçları için nasıl kullanılacağını kavraması beklenir.

IATF 16949:2016' nın gerekliliklerindeki daha göze çarpan değişiklikler

  • Kalite Amaç ve Hedeflerini tanımlama gereksinimi
  • Çalışanların uzmanlığının ve çalışanların motivasyon ve tanınan yetkilerinin tespit edilmesi
  • Proses Dizayn gerekliliklerinin kapsama dahil edilmesi
  • Arttırılmış Tedarikçi Gelişimi ve Tedarikçi İzleme gereklilikleri
  • Arttırılmış Müşteri Memnuniyeti gereklilikleri
  • İç Tetkikler için artan gereklilikler
  • Yönetim Gözden Geçirmesi konusundaki artan gereksinim yer almaktadır.
Başa Dön

IATF 16949 Belgesi Standardı Nasıl Uygulanır ?

Bir Otomotiv Yönetim Standardı uygulaması olan her şirketin göz önünde bulundurması gereken anahtar aşamalar bulunmaktadır:

Hangi yönetim standardının benimseneceğinin tespit edilmesi

Farklı otomobil üreticileri farklı gerekliliklere sahip olacaktır.

ISO/TS 16949:2009, mevcut ABD, Alman, Fransız ve İtalyan otomotiv kalite sistem gerekliliklerini düzene sokarken, dünyanın her yanındaki tüm otomobil üreticileri tarafından benimsenmesi gereken bir zorunluluk değildir.

Dolayısıyla, süreçteki ilk asama, sistem belgesi bakımından müşterinizin ne istediğinin tespit edilmesidir.

ISO / TS 16949 Standardının Alınması

Başvurunuzu hazırlamaya başlamadan önce standardın bir nüshasına ihtiyacınız olacaktır. Bunu okumalı ve içeriğini anlamalısınız.

Destek dokümanlarının ve yazılımının gözden geçirilmesi

Bir kalite yönetim sistemini anlamanıza, uygulamanıza ve belgelenmenize yardımcı olmak üzere tasarlanmış çok sayıda kalite yayınları ve yazılım araçları bulunmaktadır.

Ekip oluşturulması ve stratejinizin belirlenmesi

Üst yönetimle birlikte organizasyonsal stratejinizi hazırlayarak uygulama sürecinin tamamına başlangıç yapmalısınız. Kalite Yönetim Sisteminin öncelikli sorumluluğu üst yönetimdedir, üst yönetim sürecin basından itibaren olaya dahil olması büyük önem arz etmektedir.

Eğitimin Alınması

İster kalite yönetim sistemini uygulamaya çalışan bir Kalite Müdürü, isterseniz kalite bilincinizi arttırmaya çalışan bir yönetici olun, mevcut bazı örnek uygulamalar ve eğitimler bulunmaktadır.

Kalite El Kitabının Oluşturulması

Kalite el kitabi, kalite yöntem sistemi dahilinde isletmek istediğiniz, amacınızın genel hatlarını belirleyen yüksek öneme sahip bir belgedir. Niçin is yaptığınızın, amaçlarınızın ne olduğunun, standardı nasıl uyguladığınızın ve isinizin nasıl işlediğinin ana hatlarını belirler.

Destek dokümantasyonunun geliştirilmesi

Bu, kalite el kitabını destekleyici bir kılavuz kitabıdır. Oldukça basit bir şekilde, bir görevi yerine getirmek için ne yaptığınızı tanımlar. Kimin ne yaptığını, hangi sırada ve hangi standarda göre yaptığını açıklar.

Kalite Yönetim Sisteminizin Uygulamaya Geçilmesi

Uygulamada anahtar husus iletişim ve eğitimdir. Uygulama aşaması süresince herkes, prosedürlere göre çalışır ve yaptığınızı söylediğiniz şeyi yaptığınızı kanıtlayan ve gösteren kayıtları tutar.

Ön tetkikin dikkate alınması

İntersistemteknik tarafından yapılacak bir ön tetkik ve sonuçlarının uygulanması süreci, kalite sisteminin uygulanmasında yaklaşık 6 haftalık bir zaman alır. Ön tetkikin amacı standarda uymayan, majör uygunsuzluk olabilecek alanları tanımlamaktır. Bu, belgelendirme tetkikinden önce bu tür uygun olmayan alanları düzeltmenize olanak tanır.

Belgelendirme Tetkiki

Belgelendirme tetkiki İntersistem Teknik tarafından yapılacaktır. Bu noktada, İntersistem Teknik, yönetim sisteminizi gözden geçirecek ve belgelenme için önerilip önerilemeyeceğinizi tespit edecektir.

Sürekli değerlendirme

Sertifikanız verildikten sonra, başarınızın reklamını yapmaya ve isinizi ilerletmeye başlayabilirsiniz. Kaydınızın devamlılığını sağlamak için tek ihtiyacınız olan şey kalite sisteminizi kullanmaya devam etmenizdir. Bu durum, Kalite Sisteminizin standardın gerekliliklerini yerine getirmeye devam edip etmediğini tespit açısından belgelendirme kurumunuz tarafından periyodik olarak kontrol edilecektir.

Başa Dön

IATF 16949 Belgelendirme Faydaları Nedir ?

Bir otomotiv yönetim standardı belgelendirmesi, 3. taraf bir yetkili makam kurulusu ziyaret ettiğinde, yönetim sistemini tetkik ettiğinde ve kurulusun standartta belirlenen prensip ve gerekliliklere riayet ettiğini gösteren bir sertifika verdiğinde gerçekleşmektedir.

Kalite Yönetim Sistemleri sertifikanız, fark gözeten müşterilere kalite standartlarınızı kanıtlamakla uğraşmaktan sizi kurtaran bir kabul edilebilirlik işaretidir. IATF 16949, ISO/TS 16949:2009, ISO/TS16949:1999, QS-9000, ISO 9001 ve ISO 14001’ e göre belgelenmek aşağıdaki faydaları da sağlamaktadır:

  • Geliştirilmiş ürün ve proses kalitesi
  • Global kaynaklar için ekstra güven
  • Tedarikçi kaynaklarının kalite geliştirmesi için yeniden değerlendirilmesi
  • Tedarikçi/Taşeron gelişimi ve tutarlılığı için temin zincirinde ortak bir kalite sistemi yaklaşımı
  • Varyasyonda azalma ve etkinlikte artış
  • 2. taraf sistem denetimlerinde azalma
  • Kalite gerekliliklerinin daha iyi anlaşılması için ortak bir dil oluşturulması
  • İş bağlantı sayısının artması
  • Firmanın prestijinin artması
  • Pazarda rekabet edilebilirliğin artması
  • Kontrollü disiplinli bir ürün yönetimi
  • Personel bilincinin artırılması
Başa Dön

IATF 16949 Belgesi Standart İçeriği Nedir ?

0.GİRİŞ

1.TANIMLAR

2.TERİMLER

3.ATIF YAPILAN STANDARTLAR

4.YÖNETİM SİSTEMİ

GENEL ŞARTLAR

Prosesler ve uygulamaları belirlenmeli.

Proseslerin sırası ve birbirleri ile etkileşimleri belirlenmeli.

Proseslerin işleyişinin ve kontrolünün etkinliğini sağlamak için kriter ve metodlar belirlenmeli.

Proseslerin işleyişini ve izlenmesini desteklemek için gereken kaynak ve bilgi sağlanmalı.

Prosesler izlenmeli,ölçülmeli ve analiz edilmeli.

Planlanmış sonuçlara ulaşmak ve prosesleri sürekli iyileştirmek için gerekli faaliyetler uygulanmalı.

Ürünün şartlara uygunluğunu etkileyebilecek bir proses dış kaynaklı hale getirilirse,bu prosesler üzerindeki kontrol sağlanmalı.

Dış kaynaklı prosesler için sağlanmış olan kontrol müşteri şartlarına uyma zorunluluğuna yönelik sorumluluğu ortadan kaldırmamalı.

DOKÜMAN ŞARTLARI

Genel

Dökümantasyonun içeriği

- Kalite politikası ve kalite hedefleri

- Kalite el kitabı

- Standartta ön görülen prosedürler

4.2.3 Dökümanların kontrolü

4.2.4 Kayıtların kontrolü

6.2.2.2 Eğitim (IATF 16949 isteğidir)

8.2.2 İç Tetkik

8.3 Uygun olmayan ürünün kontrolü

8.5.2 Düzeltici faaliyet

8.5.3 Önleyici faaliyet

- Proseslerin planlanması,uygulanması ve kontrolü için ihtiyaç duyulan dökümanlar

- Standartın öngördüğü kayıtlar

Kalite El Kitabı

Kalite el kitabının içeriğinde:

-Hariç tutulan maddelerin ayrıntıları ve gerekçeleri

-Kalite yönetim sisteminin kapsamı

-Dökümante edilmiş prosedürler veya bunlara yapılan atıflar

-Proseslerin birbiri ile olan etkilerinin tarifi olmalı

Dökümanların Kontrolü

Aşağıdaki konuları kapsayacak şekilde doküman kontrolü sağlanmalı

-Yeterlilik açısından onaylanması

-Gözden geçirilmesi,gerektiğinde güncellenmesi ve yeniden onaylanması

-Değişikliklerin ve güncel revizyon durumunun belirlenmesi

-Kullanım noktalarında ilgili dökümanların güncel revizyonlarının bulunması

-Dökümanların okunabilir olması

-Dış kaynaklı dökümanların belirlenmesi ve dağıtımının kontrol altında olması

-Güncelliğini yitirmiş dökümanların istenmeyerek kullanımını engelleyecek bir işaretleme yapılması

Mühendislik Şartnameleri

Müşterinin mühendislik standartlarının/şartnamelerinin ve bunlara gelen değişikliklerin;

-İki çalışma haftasını aşmayacak şekilde zamanında gözden geçirilmesi

-Dağıtılması

-Uygulamaya alınması sağlanmalı.

Üretimde uygulamaya alma tarihinin kaydı tutulmalı.

Uygulamaya alınması dökümanların güncellenmesinide kapsamalı.

Kayıtların Kontrolü

Kalite Kaydı şartlara uygunluğun kanıtı olarak saklanmalı

Kayıtlar

-okunabilir

-Ayırt edilebilir

-Ulaşılabilir olmalı.

Kayıtların

-Tanımlanması

-Muhafazası

-Korunması

-Ulaşılması

-Saklama sürelerinin belirlenmesi

-Yönetilmesi

için gereken kontrollerin belrlenmesi amacıyla dökümante edilmiş prosedür oluşturulmalı.

Kayıtların Saklanması

Kayıtların kontrolü yönetmelik ve müşteri şartlarını karşılamalı

5. YÖNETİMİN SORUMLULUĞU

YÖNETİMİN TAAHHÜDÜ

Kalite yönetim sisteminin

-Geliştirilmesi

-Uygulanması

-Etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi için yönetimin taahhüdü olmalı.

Kanıtlar :

-Yasal ve yönetmelik şartları ile müşteri şartlarının öneminin kuruluşa iletilmesi(Çevre iş güvenliği)

-Kalite politikasının oluşturulması

-Kalite hedeflerinin oluşturulması

-Yönetimin gözden geçirmesinin yapılması

-Kaynakların sağlanması

Proses Verimliliği

Yönetim,ürün gerçekleştirme proseslerinin ve destek proseslerin etkinliğini ve verimliliğini gözden geçirmeli.

MÜŞTERİ ODAKLILIK

Müşteri memnuniyetinin arttırılması

-Müşteri şartlarının belirlenmesi

-Gereklerinin yerine getirilmiş olması

KALİTE POLİTİKASI

-Kuruluşun amacına uygun olmalı

-İçeriğinde kalite yönetim sistemi şartlarına uyma ve sürekli iyileştirme taahüdü olmalı

-Kalite hedefleri için çerçeve yapıyı oluşturmalı

-Kuruluş içinde iletilmeli ve anlaşılmalı

-Sürekli uygunluğu için gözden geçirilmeli

PLANLAMA

Kalite Hedefleri

-Ürün şartlarının karşılanmasına yönelik olmalı

-Kuruluşun ilgili fonksiyon ve seviyeleri için oluşturulmuş olmalı

-Ölçülebilir olmalı

-Kalite politikası ile uyumlu olmalı

Kalite hedefleri iş planının bir parçası olmalı ve kalite politikasının yaygınlaştırılması için kullanılmalı

Kalite Yönetim Sisteminin Planlanması

Planlama;

-Kalite hedeflerinin yerine getirilmesi

-Madde 4.1 de verilen şartların karşılanması için yapılmalı

Kalite yönetim sisteminde değişiklikler planlandığında bütünlüğü sürdürülmeli

SORUMLULUK,YETKİ VE İLETİŞİM

Sorumluluk ve Yetki

-Tanımlanmalı

-Kuruluş içerisine iletilmeli

Kalite Sorumluluğu

-Ürün veya prosesin şartlara uymaması durumunda düzeltici faaliyet için

sorumluluk ve yetki sahibi yöneticiler derhal haberdar edilmeli.

-Üretimi durdurma yetkisi ürün kalitesinden sorumlu personele verilmeli.

-Tüm vardiyalarda kalite sorumluluğu taşıyan veya bu sorumluluğun delege edildiği personel görevlendirilmeli.

Yönetim Temsilcisi

Yönetim temsilcisi yönetimden bir kişi olmalı

Sorumluluk ve yetkileri:

-Proseslerin oluşturulması,uygulanması ve sürekliliğinin sağlanması

-Sistemin performansı ve iyileştirilmesi için raporlama yapılması

-Müşteri şartları bilincinin oluşmasının sağlanması

Müşteri Temsilcisi

Müşteri temsilcisi belirlenmeli

Sorumluluk ve yetkileri:

-Müşteri şartlarının yerine getirilmesi

-Özel karakteristiklerin seçilmesi

-Kalite hedefleri ve ilgili eğitimlerin belirlenmesi

-Düzeltici ve önleyici faaliyetlerin başlatılması

-Ürün tasarımı ve geliştirmesinin yapılması

İç İletişim

Kuruluş içerisinde iletişim prosesleri oluşturulmalı ve firma üst yönetimi iç iletişim proseslerinin uygulandığını güvence altına almalıdır

İletişim,kalite yönetim sisteminin etkinliğini dikkate alarak gerçekleştirilmeli

Kalite Yönetim Sistemi Performansı

İçeriği

-Kalite yönetim sisteminin tüm şartları

-Sürekli iyileştirme prosesinin bir parçası olan performans eğilimleri

-Kalite hedeflerinin izlenmesi

-Başarısızlık maliyetlerinin raporlanması ve değerlendirilmesi olmalı

Bu konulardaki sonuçlar,

-İş planında belirtilen kalite hedeflerine ulaşıldığının

-Müşteri memnuniyetinin sağlandığının kanıtı olarak tutulmalı.

Gözden Geçirme Girdisi

-Denetim sonuçları

-Müşteri geri bildirimleri

-Proses performansı

-Ürün uygunluğu

-Düzeltici önleyici faaliyetlerin durumu

-Önceki yönetimin gözden geçirmelerinden devam eden takip faaliyetleri

-Sistemi etkileyebilecek değişiklikler

-İyileştirme için öneriler

Gözden Geçirme Girdisi

-Mevcut ve potansiyel hataların analizi ve bunların kalite,emniyet ve çevre üzerindeki etkisi

Gözden Geçirme Çıktısı

-Karar ve faaliyetler

-Sistemin ve proseslerin etkinliğinin iyileştirilmesi

-Müşteri şartlarına bağlı olarak ürünün iyileştirilmesi

-Kaynak ihtiyaçları

6. KAYNAK YÖNETİMİ

KAYNAKLARIN SAĞLANMASI

Kalite yönetim sisteminin

-Uygulanması

-Sürdürülmesi

-Etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi

Müşteri,

-Şartlarının yerine getirilmesi

-Memnuniyetinin arttırılması için kaynak ihtiyacı belirlenmeli ve sağlanmalı.

İNSAN KAYNAKLARI

Genel

Ürün kalitesini etkileyen işleri yapan personelin yeterliliği sağlanmalı

-Öğrenim

-Eğitim

-Beceri

-Deneyim

Yeterlilik,Farkında Olma ve Eğitim

•Personel yeterliliği belirlenmeli

•Eğitim sağlanmalı ve ihtiyaçları karşılamak için tedbirler alınmalı

•Alınan tedbirlerin etkinliği değerlendirilmeli

•Personelin yaptıkları işlerin öneminin ve uygunluğunun farkında olması sağlanması

•Kalite hedeflerinin başarılması için personelin nasıl katkıda bulunacakları belirlenmeli

•Öğrenim,eğitim,beceri ve deneyim ile ilgili kayıtlar tutulmalı

Ürün Tasarımı Becerileri

Tasarımdan sorumlu personelin

-Tasarım şartlarının yerine getirilmesi için yeterli

-Gerekli araç ve tekniklerde beceri sahibi olması sağlanmalı

Gerekli araç ve teknikler kuruluş tarafından belirlenmeli.

Eğitim

Eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve personel yeterliliğinin sağlanması ile ilgili dökümante edilmiş prosedür oluşturulmalı.

Özel görevleri yerine getiren personel ,müşteri şartlarının yerine getirilmesine dikkat edilerek,kalifiye edilmeli.

İş Başı Eğitimi

•Kaliteyi etkileyen yeni veya değişiklik yapılmış işler için personele iş başı eğitimi verilmeli.Bu şart kontrat ve acente personelinide kapsar.

•Kaliteyi etkileyen personel,kalite standartları ile ilgili uygunsuzlukların müşterideki sonuçları konusunda bilgilendirilmeli.

Çalışanların Motivasyonu ve Yetkilendirilmesi

Çalışanların motivasyonu sağlanmalı

-Kalite hedeflerine ulaşılabilmasi için

-Sürekli iyileştirme yapılabilmesi için

-Önerileri teşvik etmeye yönelik ortamı yaratmak için

Tüm organizasyona,kalite ve teknoloji bilinci yaygınlaştırılmalı

Çalışanların,yaptıkları işin önemi ve uygunluğunun farkında olmaları ile kalite hedeflerinin başarılması için yaptıkları katkının seviyesi konusunda ölçüm yapılmalı.

ALT YAPI

Ürün şartlarına uygunluğu sağlamak için gerekli altyapı belirlenmeli,oluşturulmalı ve sürekliliği sağlanmalı

Alt yapı kapsamı

-Binalar,çalışma alanları ve ilgili tesisler

-Proses ekipmanı (yazılım ve donanım)

-Destek hizmetleri (ulaştırma veya iletişim gibi)

ÇALIŞMA ORTAMI

Ürün şartlarına uygunluğu sağlamak için gerekli çalışma ortamı belirlenmeli ve yönetilmeli

Ürün Kalitesini Sağlamak İçin Çalışan Emniyeti

Ürün emniyeti ve çalışanların potansiyel risklerini azaltacak araçlar belirlenmeli

-Tasarım ve geliştirme proseslerinde

-İmalat proseslerinde

Tesislerin Temizliği

Ürün ve imalat prosesi şartlarına uygun olacak şekilde tesislerin düzeni,temizliği ve bakımı sağlanmalı.

7.ÜRÜN GERÇEKLEŞTİRME

MÜŞTERİ İLE İLİŞKİLİ PROSESLER

Ürüne Bağlı Şartların Belirlenmesi

Aşağıdakileri kapsayacak şekilde müşteri şartları belirlenmeli:

-Müşteri tarafından belirlenmiş sevkiyat ve sevkiyat sonrası faaliyetleride kapsayan şartlar .

-Müşteri tarafından belirlenmemiş,ama gerekli olan ürün şartları.

-Ürüne yönelik yasal ve yönetmelik şartları.

-Kuruluş tarafından belirlenen ilave şartlar

Müşterinin Tanımladığı Özel Karakteristikler

Özel karakteristiklere yönelik müşteri şartlarına uyum sağlanmalı.

-Tanımlanması

-Dökümantasyonu

-Kontrolü

Özel Karakteristik :

Emniyeti veya yönetmeliklere uyumu,ürünün fonksiyonu,performansını veya sonraki proseslerini etkileyen ürün karakteristiği veya imalat proses

parametresidir.

Ürüne Bağlı Şartların Gözden Geçirilmesi

Ürün ile ilgili şartlar gözden geçirilmeli

Gözden geçirme ürüne yönelik taahhütler verilmeden önce gerçekleştirilmeli.

Gözden geçirme sırasında aşağıdaki konular ele alınmalı

-Ürün şartlarının açıkça tanımlanması

-Sözleşme veya sipariş şartları ile teklif şartları arasında herhangi bir farklılık olması durumunda bu farklılıkların giderilmesi

-Kuruluşun müşteri şartlarını karşılama yeterliliğinin olması

Gözden geçirme ve daha sonra yapılan takip faaliyetlerinin kayıtları tutulmalı.(Bkz.4.2.4)

Müşteriden yazılı sipariş alınamadığı durumlarda ,siparişin kabulu öncesinde mutabakat sağlanmalı.

Ürün şartları değiştiği zaman,ilgili dökümantasyon düzeltilmeli ve ilgili personel değişen şartlardan haberdar edilmeli.

Ürüne Bağlı Şartların Gözden Geçirilmesi

maddesindeki resmi gözden geçirme şartının yerine getirilmemesi için müşteri onayı olmalı.

Kuruluşun İmalat Yapılabilirliği

Sözleşmenin gözden geçirilmesi prosesindeki ürünlerin imalat yapılabilirliği

-Araştırılmalı

-Teyid edilmeli

-Dökümante edilmeli

-Risk analizi yapılmalı

Tasarım ve Geliştirme Girdileri

Ürün şartları ile ilgili girdiler elirlenmeli ve kayıtları tutulmalı(Bkz.4.2.4)

Girdiler aşağıdakileri kapsamalı

-Fonksiyon ve performans şartları

-Yasa ve yönetmelik şartları

-Önceki benzer tasarımlardan elde edilen bilgiler

-Tasarım ve geliştirme için gerekli diğer şartlar

Girdiler uygunluk açısından gözden geçirilmeli

Eksik,belirsiz veya çelişkili şartlar çözümlenmeli.

İmalat Prosesi Tasarımı Girdisi

İmalat prosesi tasarım girdilerinin şartları belirlenmeli,dökümante edilmeli ve gözden geçirilmeli.

Girdiler aşağıdakileri kapsamalı

-Ürün tasarımının çıktılarının verileri

-Verimlilik,proses yeterliliği ve maliyet hedefleri

-Müşteri şartları

-Önceki geliştirmelerin tecrübeleri

Özel Karakteristikler

Özel karakteristikler tanımlanmalı

Tüm özel karakteristikler kontrol planına dahil edilmeli

Müşterinin özel tanımları ve işaretlerine uyulmalı.

Resim, FMEA, kontrol planı ve iş talimatları gibi dokümanlar özel karakteristik sembolü ile işaretlenerek proses adımlarının özel

karakteristikleri etkilediği gösterilmeli.

Tasarım ve Geliştirme Çıktıları

Tasarım ve geliştirme çıktıları, girdi şartlarını doğrulayacak şekilde dokümante edilmeli ve yayınlanmadan önce onaylanmalı.

Çıktılar aşağıdakileri kapsamalı:

-Girdi şartlarının karşılanması

-Satın alma, üretim ve servis operasyonları için gerekli bilgilerin sağlanması

-Ürün kabul kriterlerini kapsaması veya referans göstermesi

-Ürünün güvenli ve düzgün bir şekilde çalışması için karakteristiklerinin belirlenmesi

İmalat Prosesi Tasarımı Çıktıları

İmalat prosesi tasarımı çıktıları,girdileri doğrulayacak ve geçerli kılacak şekilde ifade edilmeli.

Çıktılar aşağıdakileri kapsamalı:

-Resimler

-İmalat proses akış şeması/yerleşim planı

-Proses FMEA

-Kontrol planı

-İş talimatları

-Proses onay kabul kriterleri

-Kalite,güvenilirlik,süreklilik ve ölçüm verileri

-Hata giderme faaliyetlerinin sonuçları

-Proses hatalarının hızlı saptanabilme ve geri besleme metodları

SATINALMA

Satınalma Prosesi

Satınalınan ürünün belirlenmiş satınalma şartlarına uygunluğu sağlanmalı.

Kontrolün tipi ve kapsamı satınalınan ürünün ürün gerçekleştrme ve nihayi ürün üzerindeki etkisine uygun olmalı.

Tedarikçiler,kuruluş şartlarını karşılama yeterliliğine göre değerlendirilmeli ve seçilmeli.

Seçme ve peryodik değerlendirme kriterleri belirlenmeli.

Değerlendirme sonuçları ve sonraki faaliyetler kayıt edilmeli.

Yönetmeliklere Uyum

Üründe kullanılmak üzere satınalınan tüm ürün veya malzemeler yürürlülükteki yönetmelik şartlarına uymalı.

Tedarikçi Kalite Yönetim Sisteminin Geliştirilmesi

Tedarikçinin IATF 16949 ‘a uyması amaçlanarak tedarikçi kalite yönetim sistemi geliştirme çalışması yürütülmeli.

ISO 9001:2008 şartlarını yerine getirmek bu hedefin ilk adımıdır.

Müşteri tarafından aksi belirtilmedikçe, tedarikçiler ISO 9001:2008’e göre belgelenmeli.

Müşteri Onaylı Kaynaklar

Sözleşmede belirtilmiş ise ürün,malzeme ve hizmetler onaylanmış tedarikçilerden alınmalı.

Müşteri onaylı kaynakların;kalıp/aparat tedarikçileri de dahil olmak üzere,kullanılması kuruluşun ürün kalitesindeki sorumluluğunu ortadan

kaldırmaz.

Satınalma Bilgileri

Satınalma dökümanları,sipariş edilen ürünü tarif eden bilgileri kapsamalı.Bu bilgiler aşağıdakileri kapsamalı:

-Ürün,prosedür,proses ve ekipman için kabul şartları,

-Personel için nitelendirme şartları ,

-Kalite yönetim sistemi şartları.

Yayınlanmadan önce dökümanların belirlenen şartlara uygunluğu sağlanmalı.

Satın alınan Ürünün Doğrulanması

Satınalınan ürünün doğrulanması için gerekli düzenlemeler belirlenmeli ve uygulanmalı.

Kuruluş veya müşterisi,tedarikçi mahallinde doğrulama yapmayı öngörür ise; doğrulamaya ilişkin düzenlemeleri ve ürünün serbest bırakılma metodlarını satınalma dökümanlarında tanımlamalı.

Girdi Ürün Kalitesi

Aşağıdaki metodlar kullanılarak satın alınan ürünün kalitesini güvence altına alan proses oluşturulmalı.

-İstatistiksel verilerin alınması ve değerlendirilmesi.

-Performansa göre örnekleme yapılarak giriş muayene ve deneyleri.

-Kabul edilebilir kalite performansı ile birlikte olduğunda tedarikçilere yapılmış ikinci veya üçüncü taraf denetimleri.

-Akredite laboratuvar tarafından yapılan parça değerlendirmeleri.

-Müşteri ile kararlaştırılmış farklı bir metod.

Tedarikçilerin İzlenmesi

Tedarikçiler aşağıdaki göstergeler ile izlenmeli.

-Ürün kalitesi

-Saha iadeleri dahil olmak üzere müşteri duruşları

-Sevkiyat performansı(extra sevkiyatlar dahil olmak üzere)

-Kalite veya sevkiyata bağlı müşteri özel uyarıları

Tedarikçilerin imalat proseslerinin performanslarının izlenmesi gerçekleştirilmeli.

ÜRETİM VE HİZMETİN SAĞLANMASI

Üretim ve Hizmet Sağlamanın Kontrolü

Üretim ve hizmet sağlamamnın kontrolü sağlanmalı.Bu kontrol aşağıdaki konuları kapsamalı:

-Ürün karakteristiklerini tanımlayan bilgilerin olması

-İş talimatlarının bulunması

-Uygun ekipmanın kullanılması

-Ölçme ve izleme araçlarının mevcudiyeti ve kulanılması

-İzleme ve ölçme faaliyetlerinin uygulanması.

-Serbest bırakılma,sevkiyat ve sevkiyat sonrası için belirlenmiş faaliyetlerin uygulanması.

Kontrol Planı

Sistem,alt sistem,parça ve/veya malzeme seviyesi ve yığma malzeme üreten prosesler için kontrol planları hazırlanmalı.

Ön seri ve üretim için tasarım FMEA ve Proses FMEA çıktıları kullanılarak kontrol planı hazırlanmalı.

Kontrol planında

-İmalat proses kontrolü için kullanılan kontroller listelenmeli.

-Özel karakteristiklerin kontrolünü izlemek için kullanılan metodlar tanımlanmalı.

-Müşterinin istediği bilgiler varsa dahil edilmeli.

-Prosesin kararsız veya yetersiz olması durumunda başlatıacak reaksiyon planı belirtilmeli.

Ürünü,imalat prosesini,ölçümleri,lojistiği,tedarik kaynaklarını veya FMEA yı etkileyecek değişiklikler olduğunda kontrol planı gözden geçirilmeli ve güncellenmeli.

İş Talimatları

Kaliteyi etkileyen proseslerin operasyonları konusunda sorumluluğu olan tüm çalışanlar için dökümante edilmiş iş talimatları hazırlanmalı.

Talimatlar,iş istasyonunda kullanılmak üzere ulaşılabilir durumda olmalı.

İş talimatları,kalite planı,kontrol planı ve ürün gerçekleştirme prosesi gibi kaynaklardan oluşturulmalı.

İş Talimatlarının Doğrulanması

İş hazırlıkları,her hazırlık işleminde doğrulanmalı.

-İşe başlama

-Malzeme değiştirme

-Uzun bir aradan sonra tekrar işe başlama.

İş hazırlıklarını gerçekleştiren personel için talimatlar olmalı.

Uygun olduğu taktirde doğrulama için istatistiksel metodlar kullanılmalı.

Önleyici ve Kestirimci Bakım

Kilit ekipman belirlenmeli

Makine ve ekipman bakımı için gerekli kaynaklar sağlanmalı.

Toplam önleyici bakım sistemi için etkin bir plan oluşturulmalı.

Bu sistem en azından aşağıdakileri kapsamalı.

-Planlanmış bakım faaliyetleri

-Ekipman,kalıp ve mastarların ambalajlanması ve muhafazası

-Kritik üretim ekipmanı için yedek parçaların mevcudiyeti.

-Bakım hedeflerinin dökümantasyonu,değerlendirilmesi ve geliştirilmesi

Üretim ekipmanının etkinliği ve verimliliğini sürekli artırmak için kestirimci bakım metodları uygulamalı.

Üretim Kalıplarının Yönetimi

Kalıp ve mastar tasarımı,üretimi ve doğrulanması için gerekli teknik kaynaklar sağlanmalı.

Aşağıdakileri kapsayan kalıp yönetim sistemi oluşturulmalı ve uygulanmalı.

-Bakım ve onarım atölyesi ve personeli

-Stoklama ve stoktan çekme

-Ayar

-Aşınan takımlar için takım değiştirme programı

-Kalıp tasarım modifikasyonunun dökümantasyonu,mühendislik değişiklik seviyesini gösterecek şekilde

-Kalıp modifikasyonlarının ve revizyonlarının dökümantasyonu

-Kalıpların durumun;örneğin üretime hazır,bakımdahurda;gösterecek tanımlama

Bu hizmetlerin tedarikçilere verilmesi durumunda,takip sistemi kurulmalı.

Üretim Programlama

Müşteri şartlarının karşılanması için siparişler doğrultusunda üretim programı oluşturulmalı.

Prosesin kilit aşamalarında üretim bilgilerine ulaşma sağlayacak bir bilgi sistemi ile desteklenmeli.

Üretim ve Hizmet Sağlanması İçin Proseslerin Geçerliliği

Proses sonuçlarının,ölçme ve izleme ile doğrulanamadığı ve hataların ürün kullanılmaya başladıktan sonra ortaya çıktığı proseslerin geçerliliği sağlanmalı.

Geçerlilik,proseslerin planlanan sonuçlara ulaşma yeterliliğini göstermeli.

Üretim ve Hizmet Sağlanması İçin Proseslerin Geçerliliği

Prosesler için aşağıdaki düzenlemeler yapılmalı:

-Proseslerin onayı ve gözden geçirilmesi için kriterler,

-Ekipman ve personel niteliğinin onayı,

-Belirlenmiş metod ve prosedürlerin kullanılması,

-Kayıt için şartlar

-Geçerliliğin tekrarlanması

Üretim ve Hizmet Sağlanması İçin Proseslerin Geçerliliği

7.5.2 maddesi tüm üretim ve hizmet prosesleri için uygulanmalı.

Belirleme ve İzlenebilirlik

Uygun olduğu taktirde,ürün gerçekleştirme süreci boyunca ürün uygun yollar ile tanımlanmalı.

Ölçme ve izleme şartları doğrultusunda ürünün durumu tanımlanmalı.

İzlenebilirlik istendiği taktirde ürünün tek olarak tanımlanması ve kayıt edilmesi sağlanmalı

Belirleme ve İzlenebilirlik

“Uygun olduğu taktirde” ifadesi geçerli değildir.

Müşteri Mülkiyeti

Kuruluş tarafından kullanıldığı ve korunduğu sürece müşteri mülkiyetine özen gösterilmeli.

Ürün ile birleştirmek veya kullanım amaçlı olarak müşteri tarafından temin edilen ürünün tanımlanması,doğrulanması, depolanması ve bakımı sağlanmalı.

Böyle bir ürünün kaybolması,hasar görmesi veya kullanıma uygun olmaması durumunda kayıt tutulmalı ve müşteriye rapor edilmeli

Müşteriye Ait Üretim Teçhizatı

Müşteriye ait kalıplar imalat, test, muayene teçhizatı ve ekipmanı mülkiyetin kime ait olduğunu açıkça gösterecek şekilde işaretlenmeli.

Ürünün Muhafazası

Prosesler ve sevkiyat sırasında ürünün uygunluğu muhafaza edilmeli.Bu muhafaza tanımlama,taşıma,paketleme,depolama ve korumayı kapsamalı.

Ürünün alt parçalarına da uygulanmalı.

Depolama ve Envanter

Stoktaki ürünlerde bozulma olup olmadığını tespit etmek için uygun planlı aralıklarla değerlendirme yapılmalı.

Stok devir hızını optimize etmek ve stok rotasyonunu (örneğin FİFO)sağlamak için stok yönetim sistemi kullanılmalı.

Kullanılmayan ürünler uygun olmayan ürün gibi işlem görmeli.

İZLEME VE ÖLÇME EKİPMANININ KONTROLÜ

Yapılacak ölçümler ve ürünün istenen şartlara uygunluğunu göstermek için gerekli olan izleme ve ölçme ekipmanı tanımlanmalı

Ölçüm şartları ile tutarlı ölçüm yeteneği olan ekipman kullanılmalı ve kontrolü sağlanmalı

İzleme ve ölçme ekipmanları

-Belirli aralıkla veya kullanmadan önce kalibre edilmeli veya ayarlanmalı.Uluslararası veya ulusal standartlar ile izlenebilirliği olan ekipman kalibrasyon için kullanılmalı;yoksa kalibrasyon için esas alınan hususlar kayıt edilmeli

-Gerektiğinde ayarlanmalı.

-Kalibrasyon durumunu gösterecek şekilde tanımlanmalı.

-Kalibrasyonu geçersiz kılacak ayar işlemlerinden korunmalı.

-Taşıma muhafaza ve depolama sırasında hasar ve bozulmaya karşı korunmalı.

Kalibrasyonu sağlanamadığı durumda daha önce yapılmış olan sonuçların geçerliliği değerlendirilmeli.Ekipman ve etkilenmiş ürünler ile ilgili gerekli faaliyetler başlatılmalı.

Kalibrasyon ve doğrulama sonuçlarının kayıtları tutulmalı.(Bknz.4.2.4)

Ölçme ve izleme için software’in kullanım öncesinde geçerliliği sağlanmalı.

Ölçüm Sistemi Analizi

Ölçme ve test ekipmanı sistemlerinin sonuçlarındaki değişkenliği analiz etmek için uygun istatistiksel çalışmalar yapılmalı.

Bu şart kontrol planında referans olarak verilen ölçüm sistemlerine uygulanmalı.

Analitik metod ve kabul kriterleri müşterinin ölçüm sistemi analiz kitapçıklarına uygun olmalı diğer metod ve kabul kriterleri müşteri tarafından onaylanmış ise kullanılabilir.

Kalibrasyon/Doğrulama Kayıtları

Çalışanların ve müşterininki de dahil olmak üzere tüm mastar,ölçme ve deney ekipmanlarının kayıtları aşağıdakileri kapsamalı:

-Ekipmanın tanımı ve kalibrasyonunda kullanılan ölçüm standardı

-Mühendislik değişikliği sonrası yapılan revizyonlar

-Kalibrasyon/doğrulama sırasında istenen değer dışı değerler

-İstenen değer dışı durumun etkisinin değerlendirilmesi

-Kalibrasyon/doğrulama sonrasında uygunluk ifadesi

-Şüpheli ürün sevk edilmiş ise müşteriye bildirilmesi.

Laboratuvar Şartları

Dahili Laboratuvar

Dahili laboratuvarda yapılabilen muayene,test veya kalibrasyonları gösteren laboratuvar kapsamı hazırlanmalı ve kalite yönetim sistemi dökümantasyonuna dahil edilmeli.

Asgari olarak aşağıdaki teknik şartlar sağlanmalı.

-Laboratuavr prosedürlerinin yeterliliği

-Laboratuvar persoelinin niteliği

-Ürün testi

-Bu hizmetleri doğru olarak yerine getirme yeterliliği ve ilgili proses standartlarına (EN vb.)olan izlenebilirlik

-İlgili kayıtların gözden geçirilmesi.

Harici Laboratuvar

Muayene,test ve kalibrasyon için kullanılan harici/ticari/bağımsız laboratuvarların gerekli muayene,test ve kalibrasyonları yapabilme yeterliliğini gösteren laboratuvar kapsamı olmalı.

Laboratuvarın,

-Müşteri tarafından kabul edildiğine dair kanıt

-ISO/IEC 17025 veya ulusal eşdeğerine göre akreditasyonu olmalı.

8.ÖLÇME ANALİZ İYİLEŞTİRME

GENEL

İzleme,ölçme,analiz ve iyileştirme prosesleri planlanmalı ve uygulanmalı.

-Ürün uygunluğunu göstermek için

-Kalite yönetim sisteminin uygunluğunu sağlamak için

-Kalite yönetim sisteminin etkinliğini sürekli iyileştirmek için

İstatistiksel teknikler dahil olmak üzere metod ihtiyacı ve kullanımı belirlenmeli

İstatistiksel araçların tanımlanması

Her proses için uygun istatistiksel araçlar ileri kalite planlaması sırasında belirlenmeli ve kontrol planına dahil edilmeli

Temel İstatistiksel Kavramların Bilinmesi

Temel kavramlar(değişkenlik,kararlılık,proses yeterliliği,vb.)tüm organizasyon tarafından bilinmeli.

İZLEME VE ÖLÇME

Müşteri Memnuniyeti

Kalite yönetim sisteminin performans ölçümlerinden biri olarak,müşteri memnuniyeti izlenmeli

Müşteri memnuniyeti ile ilgili bilgileri toplama ve kullanma metodları belirlenmeli

Not:İç ve dış müşteriler dikkate alınmalıdır.

-Ürün uygunluğunu göstermek için

-Kalite yönetim sisteminin uygunluğunu sağlamak için

-Kalite yönetim sisteminin etkinliğini sürekli iyileştirmek için

İstatistiksel teknikler dahil olmak üzere metod ihtiyacı ve kullanımı belirlenmeli

Müşteri Memnuniyeti

Kuruluşun müşteri memnuniyeti,gerçekleştirilen proseslerin performansını sürekli değerlendirilmesi ile izlenmeli.

Performans göstergeleri objektif veriler olmalı

Göstergeler

-Sevk edilen ürünün kalite performansı

-Saha iadeleri dahil olmak üzere müşteri duruşları

-Sevkiyat performansı(ekstra sevkiyatlar dahil olmak üzere)

-Kalite ve sevkiyat ile ilgili müşteri uyarıları

Ürün kalitesi ve proseslerin verimliliği ile ilgili müşteri şartlarına uyum performansı izlenmeli.

İç Tetkik

İç tetkikler planlanmış aralıklarla gerçekleştirilmeli

Tetkiklerin amacı,kalite yönetim sisteminin,

-Standart şartlarına uyup uymadığı

-Etkin olarak uygulanıp uygulanmadığı

-Sürekliliğinin sağlanıp sağlanmadığı olmalı.

Kuruluş içi tetkikler denetlenecek faaliyetin veya alanın durumuna,önemine ve daha önceki tetkik sonuçlarına göre programlanmalı.

Tetkik kapsamı,frekansı ve metodu belirlenmeli

Tetkik,denetlenecek bölümden bağımsız personel tarafından gerçekleştirilmeli

Tetkik planlaması ve gerçekleştirilmesi için sorumlulukları ve şartları,sonuçların kaydedilmesini ve raporlanmasını içeren dökümante edilmiş prosedür oluşturulmalı.

Tetkik sonucunda bulunan uygunsuzluklar ile ilgili düzeltici faaliyetler zamanında uygulanmalı.

Düzeltici faliyetlerin yerine getirilmesi takip tetkikleri ile doğrulanmalı ve doğrulama sonuçları raporlanmalı.

Kalite Yönetim Sistemi Tetkiki

Kalite yönetim sisteminin IATF 16949 ve varsa ilave şartlara uyumunu doğrulamak için tetkik edilmeli.

İmalat Proses Tetkiki

Her imalat prosesi,etkinliğinin belirlenmesi açısından tetkik edilmeli.

Ürün Tetkiki

Ürünlerin boyut,fonksiyon,ambalaj,etiket gibi şartları karşıladığını doğrulamak amacı ile üretim ve sevkiyatın uygun aşamalarında belirli sıklıkta tetkiki yapılmalı.

İç Tetkik Planları

İç tetkikler

-Tüm kalite yönetim proseslerini

-Faaliyetleri

-Vardiyaları, kapsamalı.

İç tetkikler yıllık plana göre programlanmalı.

İç ve Dış uygunsuzluklar veya müşteri şikayetleri olması durumunda tetkik frekansı uygun şekilde arttırılmalı.

İç Tetkikçi Yeterliliği

IATF 16949 Şartlarını tetkik etme yeterliliği olan iç tetkikçiler bulunmalı.

Proseslerin İzlenmesi ve Ölçümü

Kalite yönetim sistemi proseslerinin izlenmesi ve ölçülmesi için uygun metotlar kullanılmalı.

Metotlar,proseslerin planlanan sonuçlara ulaşma yeterliliğini göstermeli.

Planlanan sonuçlara ulaşılamadığı zaman ürün uygunluğunu garanti altına almak için düzeltici faaliyet başlatılmalı.

İmalat Proseslerinin İzlenmesi ve Ölçülmesi

-İmalat proseslerinin yeterliliğini doğrulamak ve proses kontrole girdi sağlamak açısından proses çalışmaları yapılmalı.

-Proses çalışmalarının sonuçları spesifikasyon olarak üretim,ölçme test ve bakım talimatlarında dökümante edilmeli.

-İmalat proses yeterliliği,güvenirlik,süreklilik hedefleri ve kabul kriterleri içermelidir.

-Proses yeterliliği veya performansı, parça onay prosesinde onaylandığı şekilde sürdürülmeli veya korunmalı.

-Bu şartın yerine getirilmesi için kontrol planı ve proses akış diyagramı aşağıdakileri karşılayacak şekilde uygulanmalı :

*Ölçüm teknikleri,

*Numune alma planları,

*Kabul kriterleri,

*Kabul kriterleri karşılanamadığı durumda uygulanacak reaksiyon planları.

Kalıp değişimi, teçhizat onarımı gibi önemli proses olayları kontrol kartı üzerine kaydedilmedi.

Kararsız veya yeterli olmayan karakteristikler için proses çıktılarının kontrol altına alınması ve % 100 muayenesi gibi reaksiyon planı başlatılmalı.

Prosesin kararlı ve yeterli hale getirilmesini sağlamak için zamanlama ve sorumlulukların belirtildiği düzeltici faaliyet planı hazırlanmalı.

Planlar gözden geçirilmeli ve gerekiyorsa müşteriye onaylatılmalı.

Proses değişikliklerinin uygulamaya alındığı tarihin kayıtları tutulmalı.

Ürünün İzlenmesi ve Ölçümü

Ürün şartlarının karşılandığının doğrulanması amacı ile ürün karakteristikleri izlenmeli ve ölçülmeli.

Bu faaliyet, ürün gerçekleştirme prosesinin uygun aşamalarında belirlenmiş faaliyetler ile gerçekleştirilmeli.

Uygunluğu gösteren kabul kriterleri kayıt edilmeli.

Kayıtlar, ürünün gönderilmesine izin veren yetkiliyi tanımlamalı.

Müşteri tarafından onay verilmediği sürece, belirlenen faaliyetler başarı ile tamamlanmadan ürün kullanılmamalı ve sevk edilmemeli.

Genel Muayene ve Fonksiyon Testleri

Genel Muayene ve mühendislik standartlarındaki fonksiyon doğrulamaları, tüm ürünler için kontrol planında belirtildiği şekilde yapılmalı.

Sonuçlar, istenildiğinde müşteriye sunulmalı.

Görünüş Parçaları

Müşteri tarafından “Görünüş Parçası” olarak tanımlanan parçaları üreten tedarikçiler aşağıdakileri sağlamalı :

-Kontrol noktalarında uygun ışıklandırma dahil olmak üzere gerekli kaynaklar,

-Renk, tane yapısı, parlaklık, doku ve imaj netliği için uygun mastarlar,

-Görünüş mastarlarının ve değerlendirme ekipmanının bakımı ve kontrolü,

-Görsel kontrolleri yapan personelin bu iş için kalifiye olduğunun ispatlanması.

UYGUN OLMAYAN ÜRÜNÜN KONTROLÜ

Belirlenen şartlara uymayan ürün tanımlanmalı ve yanlışlıkla kullanımı ve sevkiyatı önlenmeli.

Bu konu ile ilgili kontroller, yetki ve sorumluluklar dökümante edilmiş prosedürlerde tanımlanmalı.

Uygun olmayan ürünlere yönelik olarak aşağıdaki işlemler yapılmalı :

-Bulunan uygunsuzluğu ortadan kaldırmak için faaliyetler başlatılması,

-Yetkili makam ve gerekiyorsa müşteri tarafından izin alınarak kullanımı, serbest bırakılması ve kabul edilmesi,

-Orijinal kullanım veya uygulama amacına engel olmak için faaliyetler başlatılması.

Uygunsuzlukların, başlatılan faaliyetlerin ve varsa alınan izinlerin kayıtları tutulmalı.

Uygun olamayan ürün düzeltildiği takdirde şartlara uygunluğu tekrardan doğrulanmalı.

Sevkiyat ve kullanım sonrasında uygun olmayan ürün tespit edilmesi durumunda, uygunsuzluğun önemine bağlı olarak gerekli faaliyetler başlatılmalı.

Uygun Olmayan Ürünün Kontrolü

Tanımsız ve şüpheli durumdaki ürünler, uygun olmayan ürün kapsamına alınmalı.

Yeniden İşlenmiş Ürünün Kontrolü

Yeniden işlem ve yeniden muayene şartlarını içeren talimatlar ilgili personel için ulaşılabilir olmalı ve şartları yerine getirmeli

Müşterinin Bilgilendirilmesi

Uygun olmayan ürünün sevk edilmiş olması durumunda müşteri derhal haberdar edilmeli.

Müşteri Feragatı

Ürün ve prosesin müşteri tarafından onaylanmış durumundan farklı olması halinde müşteriden sapma onayı alınmalı.

Verilen onayın bitiş tarihi veya miktarına ait kayıt tutulmalı.

Onay sona erdiğinde orijinal şartların yerine getirilmesi sağlanmalı.

Onay ile sevk edilen malzemelerin ambalajları açıkça tanımlanmalı.

Satın alınan ürünlere de uygulanmalı. Tedarikçilerden gelen talepler müşteriye sunulmadan önce incelenmeli.

VERİ ANALİZİ

Kalite yönetim sisteminin uygunluğu ve etkinliğini belirlemek ve yapılabilecek iyileştirmeleri tanımlamak için veriler toplanmalı ve analiz edilmeli.

Veriler, ölçme ve izleme faaliyetlerinden ve diğer kaynaklardan elde edilmeli.

Veriler, aşağıdaki bilgilere ulaşılması için analiz edilmeli :

-Müşteri memnuniyeti ve memnuniyetsizliği,

-Ürün şartlarına uyum,

-Proses, ürün karakteristikleri ve bunların eğilimi,

-Tedarikçiler.

Veri analizi ve kullanımı

Kalite ve operasyonel performanstaki eğilimler, hedeflerdeki ilerlemeler ile karşılaştırmalı ve aşağıdaki faaliyetlerin başlatılmasını sağlamalı :

-Müşteri ile ilgili problemlerin çözümünde önceliklerin belirlenmesi.

-Müşteri ile ilgili eğilimlerin belirlenmesi ve mevcut durumun gözden geçirilmesi, karar verme ve uzun vadeli planlama için yol gösterici olması.

-Kullanım sonucunda ürünle ilgili bilgilerin zamanında raporlanması

İYİLEŞTİRME

Sürekli iyileştirme

Kalite yönetim sisteminin etkinliğinin sürekli iyileştirilmesi sağlanmalı.

Sürekli iyileştirme için aşağıdaki kaynaklar kullanılmalı :

-Kalite politikası,

-Hedefler,

-Denetim sonuçları,

-Verilerin analizi,

-Düzeltici ve önleyici faaliyetler,

-Yönetimin gözden geçirmesi.

Kuruluşun Sürekli İyileştirmesi

Sürekli iyileştirme prosesi belirlenmeli

Prosedür oluşturulmalı ve hangi durumlarda,ne şekilde iyileştirme faaliyetleri yapılacağı tanımlanmalı.

Kaizen , Öneriler , iyileştirme proje çalışmaları,v.b.

İmalat prosesinin İyileştirilmesi

İmalat prosesinin iyileştirilmesinde ürün ve karakteristiklerinin ve proses parametrelerinin kontrolü ve değişkenliğinin azaltılmasına odaklanmalı.

Düzeltici Faaliyet

Uygunsuzluğun tekrarını önleyecek şekilde uygunsuzluk sebeplerinin ortadan kaldırılmasını sağlayacak düzeltici faaliyetler başlatılmalı.

Düzeltici faaliyet, problemin etkisine uygun düzeyde olmalı.

Düzeltici faaliyet için dökümante edilmiş prosedür aşağıdakileri kapsamalı :

-Uygunsuzlukların tanımlanması( müşteri şikayetleri dahil )

-Uygunsuzluk sebeplerinin belirlenmesi.

-Uygunsuzluğu n tekrardan oluşmamasını sağlayacak faaliyetlerin değerlendirilmesi

-Düzeltici faaliyetin belirlenmesi ve uygulanması

-Başlatılan faaliyetlerin sonuçlarının kaydedilmesi

-Başlatılan düzeltici faaliyetlerin gözden geçirilmesi

Problem Çözme

Hata sebebinin belirlenmesi ve ortadan kaldırılmasına yönelik problem çözme prosesi tanımlanmalı.

Müşterinin ön gördüğü problem çözme şekli olması durumunda bu metot kullanılmalı.

Hata Giderme

Hata giderme metodu, düzeltici faaliyet prosesi içerisinde kullanılmalı.

Düzeltici Faaliyetin Etkisi

Uygulanan düzeltici faaliyet ve kontroller, benzer proses ve ürünlere de uygulanmalı.

İade Edilmiş Ürünün Test / Analizi

Müşterini üretim hattından, mühendislik uygulamasından veya dağıtıcılarından iade edilen ürünler analiz edilmeli.

Bu prosesin, çevrim zamanı minimum seviyede tutulmalı.

Kayıtlar tutulmalı ve talep edilirse müşteriye sunulmalı.

Analiz yapılmalı ve düzeltici faaliyet başlatılmalı.

Önleyici Faaliyet

Potansiyel uygunsuzlukların oluşmasını önleyecek şekilde sebeplerin ortadan kaldırılmasını sağlayacak önleyici faaliyetler başlatılmalı.

Önleyici faaliyet için dökümante edilmiş prosedür aşağıdakileri kapsamalı :

-Potansiyel uygunsuzlukların ve sebeplerinin belirlenmesi,

-Uygunsuzluğun oluşmasını önleyecek faaliyetler,in değerlendirilmesi,

-Önleyici faaliyetin belirlenmesi ve uygulanması

-Faaliyet sonuçlarının kayıt edilmesi,

-Başlatılan önleyici faaliyetlerin gözden geçirilmesi.

Başa Dön
iso-9001-belgesi-populer-hizmetler
ISO 9001 Belgesi
Belgelendirme
helal-belgesi-popular-hizmetler
Helal Belgesi Belgelendirme
iso-27001-belgesi-populer-hizmetler
ISO 27001 Belgesi Belgelendirme
vegan-belgesi-populer-hizmetler
Vegan Belgesi Belgelendirme
dogal-gida-belgesi-populer-hizmetler
Doğal Gıda Belgesi Belgelendirme
iso-22000-belgesi-populer-hizmetler
ISO 22000 Belgesi Belgelendirme
iso-14001-belgesi-populer-hizmetler
ISO 14001 Belgesi Belgelendirme
Kalitenizi "Tescillemek" ister misiniz ?